Simpozionul din 2015

Lucrările simpozionului din acest an vor fi conduse de Marian Țuțui, director artistic al Divan FF, și Nevena Daković, profesor la Universitatea de Arte din Belgrad.
Vor participa critici de cinema și profesori universitari precum Lydia Papadimitriou (profesor la Universitarea John Moore din Liverpool), Ana Grgić (Croația), Wang Yao (doctorand al Universității de cinema din Beijing), Massimiliano Nardulli (Italia), Dana Duma, Magda Mihăilescu și Marilena Ilieșiu (România), alături de cei cinci tineri critici din “Proiectul 5C”. Cei cinci critici de cinema selectați sunt: Galina Maksimović (Serbia), Rhianon Wain (M.Britanie), Ozge Ozduzen (Turcia), Andrei Șendrea (România) și Mariana Hristova (Bulgaria). În cadrul acestui proiect, cei cinci tineri critici participă de-a lungul unui an la festivaluri de film din Balcani, vizionări, workshop-uri și seminarii. La Divan Film Festival, pe lângă proiecții de filme și întâlniri cu cineaștii, cei cinci critici vor participa la două masterclass-uri: “Critica de film în era digitală” și “Înăuntrul camerei de montaj”, susținute de criticul de film Dana Duma, respectiv de Aleksandra Milovanović, asistent universitar la Universitatea de Arte din Belgrad.
Mai multe detalii despre “Proiectul 5C” găsiți aici: www.the5cproject.com.

Critici participanți în “Proiectul 5C”

 Özge Özdüze (Turcia)

OzduzenOzgeProfile
Özge Özdüzen are un masterat în Psihologie la Bogazici University și este doctorandă a Universității din Istanbul unde cercetează cultura festivalurilor de film. Printre interesele ei academice se numărăr cercetarea audienței, distribuția de film, studiul mișcările sociale, documentaristica, situația cinematografelor, cinematografia Balcanilor și a Orientului Mijlociu. Este critic de film din 2006, membru SIYAD și FIPRESCI, autoare a multor cronici publicate în ziare și reviste internaționale.
A lucrat timp de 3 ani ca asistent universitar în cadrul departamentului  media de la Istanbul Bilgi University și din 2012 este tutor în departamentul media al Edge Hill University în Anglia. A fost co-autor al mai multor cărți despre cinema publicate în Turcia și Iran, și a publicat recent o șlucrare despre festivaluri de film și mișcări sociale.
 

 Andrei Șendrea (Romania)

SendreaAndreiProfile

Critic de film și scenarist, Andrei Șendrea a absolvit în 2015 Facultatea de Film din cadrul UNATC I.L. Caragiale, secția Comunicare Audiovizuală, cu lucrarea Sex și sexualitate în cinemaul lui Lucian Pintilie. Scrie cronică și analiză de film din 2012, colaborează constant cu LiterNet și Republica. A contribuit de asemenea cu articole pentru Film Menu, FILM, www.istoriafilmului.ro, Gândul, Nisimazine și Indiewire. A participat la workshop-uri de critică de film organizate de Nisi Masa (Veneția 2013, Cannes 2014), Indiewire (Locarno 2014), și acoperă constant festivalurile de film importante din România.

Mariana Hristova (Bulgaria)

Hristova Mariana ProfileAbsolventă a programului de studii de film al NATFA din Sofia, Mariana lucrează din 2005 ca jurnalist cultural specializat pe film. S-a mutat în anul 2010 la Amsterdam pentru a-și continua studiile, de data aceasta fiind interesată de arhivistică și curatoriat. A obținut apoi un  internship la Filmoteca de Catalunya, Barcelona, und ea lucrat la două proiecte expoziționale importante. Locuiește la Barcelona și studiază managemnetul festivalurilor de film și lucrează pentru rpoiecte ce prezintă conținut cinematografic din Europa de Est și Balcani. A pregătit cu succes “Visiones Balcanicas”, primul focus balcanic din cadrul Mecal Short and Animation Film Festival, Barcelona și “Bulgaria, the Invisible Europe”, un ciclu de filme reprezentative ale cinematografiei bulgare la Filmoteca de Catalunya și Filmoteca Española în Madrid. Este co-selecționer al focusului croat la ediția de anul acest a Mecal in March, 2016.

Rhiannon Wain (UK)

Rhiannon Wain

Rhiannon  este studenta Screen School, Universitatea  John Moore din Liverpool, unde-și va da licența în filomogie. Își dorește o carieră în industria cinematografică și explorează acum lumea criticii de film. Scrie cronici pentru  filme de acțiune la AltCine, pentru site-ul unui cinematograf local, pe blogul proiectului 5C, dar are și un blog personal. E pasionată de călătorii și visează să exploreze toate colțurile Europei, să descopere particularitățile culturale ale fiecărei țări și să cunoască filmele care le reprezintă.

Galina Maksimovic (Serbia)

Galina MaksimovicGalina studiază Dramaturgie la Facultatea de Arte Dramatice din Belgrade, Serbia. Are 22 de ani și e dependentă de internet. arta secolului XX și cultura pop. Scrie despre cinema și treatru și se simte inspirată mai ales atunci când ascultă muzică țigănească. E fascinată de literatura și cinematografia distopică și abia așteaptă conversațiile balcanicede la Divan 7

Oaspeți la conferința și acțiunile 5C

Electra Venaki (Greece)

Electra VenakiElectra este președintele Centrulului Național al Cinematografiei din Grecia și fondator altcine.com. Cercetător și prfesor al mai multăr facultăți din Atena, Elektra a condus departamentul de cinema al www.in.gr, cel mai mare portal grecesc, și a colaborat timp de 10 ani cu revista HiTECH. Are 25 de ani de experiență în cinematografie și montaj.
Electra Venaki are un masterat în Cinema, Audiovizual și Televiziune și  e licențiață în studii de cinema la University Paris I Panthéon – Sorbonne. (1990)
Predă cursul Moving Image în cadrul programului de master la Aristotle University (Atena) și este colaborator al Universsității din Salonic. De asemenea, predă Montaj și Sunet la câteva școli private (New York College, AKMI). Lucrările ei au apărut în numeroase cărți și reviste.
Pasionată de noile tehnologii de sunet și montaj, a participat la numeroase conferințe despre dezvoltarea cinematografiei.

Nevena Dakovic (Serbia)

Dakovic Nevena Profile1Nevena Dakovic, PhD, predă Teoria Filmului și Filmologie la departamentul de Teorie și Istorie la Universitatea de Arte din Belgrad, unde este Chair of Interdisciplinary PhD Art and Media Studies. A semnat șapte cărți despre cinematografia balcanică, titlul cel mai recent fiind STUDIJE filma: Ogledi o filmskim tekstovima secanja/Film Studies: Essays in cinematic texts of memory and rememberance, (2014), și a fost editor pentru multe altele. Nevena Dakovic este o autoare publicată în multe reviste internaționale  (UK, SUA, Slovacia, Italia, Austria, Franța), și participă la numeroase conferințe despre cinematografie în calitate de cercetăror, dar susține și cursuri de dinema la mai multe universități din Europa si America.

Lydia Papadimitroiu (Marea Britanie)

Lydia PapadimitriouLydia Papadimitriou este Reader in Film Studies la Liverpool John Moores University. A publicat numeroase lucrări despre cinematografia greacă și este cercetăror interesat de distribuția cinematograrfiei balcanice, festivaluri și documentare. Este autoarea The Greek Film Musical (2006), co-editor al Greek Cinema: Texts, Forms and Identities (2011), și redactor-șef la Journal of Greek Media and Culture. A semnat articole publicate în New Review of Film and Television Studies (NRFTS), Screen și Filmicon. Cel mai recent proiect în calitate de editor espe numprul special al NRFTS ‘Film Festivals: Origins and Trajectories’ (2016).

Ana Grgic (Croația)

Ana GrgicAna Grgić a obținut un doctorat în prezervare, memorie culturală și cinematograf balcanic timpuriu la Universitatea St.Andrews (Scoția). A contribuit recent la site-ul East European Film Bulletin și la „Anuarul festivalurilor 5. Festivalurile de arhivă” (2013), editat de Alex Marlow-Mann cu un eseu despre proiecțiile istorice și comemorative.
A contribuit la mai multe programme ale Cinematecii Australiei.
Înainte de cariera universitară a lucrat la Cinecitta și în postproducție la Londra.

Aleksandra Milovanovic (Serbia)

Aleksandra MilovanovicAleksandra Milovanović s-a născut la Berlgrad, Serbia, în 1975. E licențiată în Film & TV Editing la Faculty of Drama Arts în Belgrade, unde și-a susținut și dizertația cu titlul Space Outside The Film Frame and The Reception of  Film: A Theoretical Model, precum și teza de doctorat – Models of Narration In The Genre: Film Genres and Genres of Television Series. Aleksandra este autoareai cărții Imaginary Field of Film Image, Cognition and Interpretation , publicată în 2011. Este membru al NECS – European Network for Cinema and Media Studies.  A participat la diverse conferințe și ateliere cu lucrările:  Genre-hybridization and Cross-media Narratives (Belgrade, 2011), Blurred Boundaries of Contemporary: Television Series and Serials Four Stages of Development (Lisbon, 2012), Unusual Films/Views of the Balkans (Romania, 2012),  From Spectatorial Culture To Participatory Culture: Convergence and Complementarity of Contemporary  Media (Belgrade, 2012), Off-screen Space and Screen Sizes, Construction, Reception, Cognition and Interpretation (Amserdam, 2012), Screens – Media – Culture: Size and Mobility of Screens in Contemporary Culture and Media (Belgrade, 2013) and Echoes of Euro-Americanization in The Image of Youth in Contemporary Serbian Cinema (Prague, 2013).
Ana s-a ocupat și de montajul unor importante documentare printre care Abduction (Ivan Markov, 2003),  Srbija in the trashcan (Janko Baljak, 2003),  Vukovar, Final Cut (Janko Baljak, 2006), Cinema Komunisto (Mila Turajlić, 2011); seriale – Who killed Anta Markovic (10-part series), All that folk (8-part series) și este editorul celei mai importante emisiuni politice de la televiziunea națională Insajder. Este, de asemenea, editor la TV B92 și asistent universitar la departamentul de istorie din cadrul Facultărții de Arte Dramaticeunde predă istorie și teorie de film.

Marilena Ilieșiu (Romania)

Marilena IliesiuMarilena Ilieșiu este doctor în artă cinematografică. A lucrat la câteva reviste de cinema și divertisment (Pro Cinema, Noul Cinema), a scris peste 600 de articole despre cinema și problem estetice și a colaborat la numeroase emisiuni de ardio și televiziune. În prezent este redactor la revista Film, a Uniunii Cineaștilor din România. Este autoarea volumelor „Povestea poveștii în filmul românesc” (2013) și „Mircea Daneliuc. Cele șaptesprezece vieți ale pisicii rupte” (2015), și colaborator la volumele „Cele mai bune 10 filme românești ale tuturor timpurilor stabilite prin votul a 40 de critici” (2013) și „Noul cinema românesc. De la tovarașul Ceaușescu la domnul Lăzărescu” (2011). Pe lângă activitatea de critic, Marilea Ilieșiu a fost producătoare a mai multor filme documentare: Metamorfoze (2007), Sibiu- capital culturală a Europei (2008), Faust- calea momentului (2009), Insula (2011), Corpus (2012), Inima mea de lut (2013), Mircea Roman, spiritualitatea trupului (2013) Nicolae, fiul lui Ion, fiul lui Iacob (2013), Statuile nu mor, nu-i așa? (2014), Horea Paștina- stare de lucruri (2015).

Dana Duma (Romania)

Dana DumaProf. univ. dr. Dana Duma predă la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) din Bucureşti. Membru al FIPRESCI, colaborator regulat în presă, inclusiv în cea specializată, atât în România, cât şi în străinătate. A publicat cărţile „Autoportretele cinematografului sau cinematograful văzut de cinematograf” (1983), „Gopo” (1997), „Woody Allen, bufon şi filozof” (2005), „Benjamin Fondane cineast” (2010) şi a coordonat antologii critice precum „Cinema 2000” (2000), „Tendinţe în cinematograful european” (2005) şi „Personalitatea cinematografului latino-american” (2007).

Agron Domi (Albania)

Agron DomiAgron Domi e absolvent al facultății de Lingvistică și Literatură din cadrul Un iversității Tirana (1994), membru al Uniunii Jurnaliștilor din Albania și director de programe laNTV, Nesër Television.
Agron Domi este coproprietar al Fasada Studio – prima companie de publicitate, graphic design și producție video din Albania. De asemenea, este co-fondator al Tirana International Film Festival și director executiv al acestui prim festival de film albanez din 2003.

Mika Tourkaki (Greece)

Dimitra Tourkaki

Absolventă a Academiei de Film din Amsterdam. Producător de film, actualmente conduce site-ul de cinema Altcine.

Wang Yao (China) 

Doctorand al Universității de cinema din Beijing, autor al unei lucrări despre Noul Val Românesc.